Utstilling: Steffi Klenz (GE/GB)

Curator: Michael Raymond (GB)

15.06 - 11.08 2024

Steffi Klenz

Til sin kommende utstilling på NOUA viser kunstner Steffi Klenz frem nye arbeider. Disse collage-lignende fotografiske verkene henter inspirasjon fra arkitektur, dyremimik og tradisjonelt japansk håndverk. Arbeidene inviterer oss til å vurdere hvordan vi kan bygge samfunn som bedre tjener lokalbefolkningen.

Fascinert av den tyske arkitekten Bruno Tauts (1880-1938) banebrytende tverrkulturelle modell for modernistisk arkitektur, fokuserer Klenzs arbeid på hans Hyuga-villa i Japan. Klenz, via Taut, kritiserer tradisjonell eurosentrisk modernistisk arkitektur og dens antatte universelle modeller og prinsipper. Ved å utforske Tauts stedssensitive arbeid, ber Klenz oss vurdere hvordan arkitektur bedre kan reflektere lokalmiljøet og konteksten, og i sin tur bedre tjene lokalsamfunnene som bor der.

For å utvide dette, konstruerer Klenz verk med flere lag som kombinerer arkitektoniske elementer fra Tauts Hyuga Villa med arkivmateriale av wunderpus-blekkspruten, et dyr som streber etter å reflektere omgivelsene; fotografiske bilder av tradisjonell japansk snekkerarbeid; og japansk blekkmarmorering og lakkmalingsteknikker. Ved å kombinere disse elementene, gjengir Klenz Taut ved å bryte med konvensjonene for tradisjonell arkitektonisk fotografi. Gjennom å inkludere ulike kunstneriske teknikker og visuelle metaforer, ber verkene betrakteren om å vurdere ikke bare bildet, men akkumuleringen av ideer bak det.

__

Steffi Klenz er en kunstner basert i London, og tilnærmer seg fotografi som en utvidet visuell disiplin. Hennes praksis utfordrer konvensjonelle forestillinger om arkitektonisk representasjon. I motsetning til konvensjonell arkitektonisk fotografi, som ukritisk smigrer det arkitektoniske motivet, ser Klenz det fotografiske bildet og arkitekturen med nye øyne, fra å inneholde og reprodusere det bygde miljøet, til å bygge bro mellom den flate overflaten av fotografiet og den romlige opplevelsen av arkitektur.

Klenz legger stor vekt på å finne en passende og ambisiøse sluttformer for sine konseptuelle prosjekter via bøker, utstillinger og ulike samarbeid. Hennes smidighet i tenkningen gjenspeiles i måtene hun kombinerer ulike referanser i arbeidet sitt, og også i måtene hun tilpasser det til stedet der det er utstilt.

Hun har stilt ut sine arbeider over hele Storbritannia og internasjonalt. Utvalgte visningssteder inkluderer The British Museum, The Royal Scottish Academy, The Royal Academy i London, The Wellcome Collection London, Camden Art Centre, The Museum of Contemporary Art Taipei, Los Angeles Center for Digital Arts, The Finnish Museum of Photography, The FotoMuseum Antwerp, Kunstverein Ludwigshafen og Künstlerhaus Bethanien i Berlin. Arbeidet hennes var en del av Biennale for Contemporary Photography i Tyskland i 2020, The International Biennale for Photography in Belo Horizonte (Brasil) i 2021, The Biennale for Electronic Language and Technology i Sao Paulo (Brasil) i 2022 og sist Tokyo 2023 Biennale.

Hun er Reader in Photography ved School of Fine Art and Photography ved University for the Creative Arts i Canterbury.

__

Siden 2019 har Michael Raymond vært assisterende kurator, internasjonal kunst, ved Tate Modern hvor han jobber med utstillinger, samlingsutstillinger og samfunnsprogrammer. Han har co-kuratert utstillingene Nam June Paik (2019), Cezanne (2022) og Philip Guston (2023), samt utstillinger inkludert Vivan Sundaram, Rosa Barba og Beuys' Acorns installasjon av Ackroyd & Harvey på Tate Moderns sørlige terrasse (2021).

Tidligere jobbet han ved British Museum på utstillinger inkludert Hokusai (2017), Rodin and the Art of Ancient Greece (2018), Manga (2019) og koordinerte Asahi Shimbun Displays.

Utstillingsåpning: 
Lørdag 15. juni
kl 13.00 - 16.00
NOUA Visningsrom, 2. etasje

Kunstner og kuratoromvisning: 
Lørdag 15. juni
kl 14.00 - 14.30
NOUA Visningsrom, 2. etasje

Åpningsfest
Lørdag 15. juni
kl 19.00 - 23.00
NOUA Seminarrom, 1. etasje

 

NOUA 
Storgata 56, Bodø

Gratis inngang