EN / NO
Responsive knapp

WORKSHOP

The Camera as Political Apparatus:
An Unromantic Take on Documentary Practice

OBS: Workshopen som skulle avholdes i juni 2020 er kansellert på grunn av Covid-19. En online versjon avholdes sommeren 2020 med de utvalgte deltakerne.

___

1. - 5. juni 2020 (kansellert)
Atelier NOUA, Bodø, Norge
Deltakeravgift: 450 EUR
Søknadsfrist: 1. februar 2020
Det er ingen søknadsgebyr.

12 deltakere er valgt av et panel.

 

"Det er ikke behov for den vestlige politiske kunstneren, for ofte en katastrofeturist, å seile de syv hav på jakt etter urettferdigheter å fordømme. Ulikhet og utnyttelse metter bakken vi står på, de er i hverdagen." - Victor Burgin.

Workshopen inviterer deltakerne til å tenke, diskutere og utfordre deres tro på hva kritisk dokumentarfoto er og kan være. Hvordan påvirker vårt synspunkt og engasjement som fotografer hvordan og hva vi fotograferer? Er dokumentasjon nok i dagens verden? Står vi i fare for å gi etter for en viss estetisk latskap på måten vi fotograferer smerte og elendighet, og er det et alternativ? Vi tror at kunst og dokumentarfotografering fortsatt har en viktig rolle i å kritisere, avsløre og på andre måter aktivt katalysere endringer i dagens verden. Måten vi som fotografer tilnærmer oss slik vi gjør, kan bety forskjellen mellom visuell turisme, et rop om skandale eller effektiv kritikk.

Fra planlegging og utvikling til promotering og finansiering av et prosjekt, vil deltakerne ha en mulighet til å avklare de neste trinnene for sitt eksisterende politiske eller sosialt engasjerte langsiktige arbeid.

Del I. Fra forargelse til produktiv kritikk
Hvor skal man ha fokus og hvordan skape en effektiv kritikk? Vi diskuterer hvordan kunstnere navigerer i tilsynelatende uendelige muligheter - fra å komme med ideer, til å utvikle en sammenhengende historie og form, samarbeid, tilgang til temaet, planlegging, visualisering og mer.

Del II. Leverer meldingen og prosjektformen
Når prosjektet utvikler seg, bør dets endelige form og presentasjon ha et hovedfokus. Alternativene er mange, men vi vil snakke om hvordan du kan "sette dine egne regler" ved å finne ut hva som er best egnet for et spesifikt prosjekt.
 

Del III. Vis oss pengene
Finansiering er akilles-hælen i dokumentarfotografering. Å fotografere klimaendringer med et tilskudd fra Shell Oil Corporation - en katastrofe eller en mulighet? Det er få finansieringsmuligheter, og det som finnes er ikke alltd “rent mel i posen”. Sponsorer, priser, tilskudd, salg - å navigere i disse uklare farvannene er nøkkelen til å ta valg som kan påvirke etikken i arbeidet ditt.

Generelle Krav
Deltakere må jobbe med eller har nylig fullført et langsiktig prosjekt. Ta med deg pågående arbeid (små / mellomstore utskrifter anbefales så vel som digitale filer), og også porteføljen din.

 

WORKSHOP-LEDERNE

Mathieu Asselin (FR / VEN, 1973) jobber og bor i Arles, Frankrike. Han begynte sin karriere med å jobbe i filmproduksjoner i Caracas, Venezuela, men formet sin fotografiske praksis i USA. Hans arbeid består hovedsakelig av langsiktige dokumentariske undersøkelse-prosjekter, for eksempel hans siste bok 'Monsanto: A Photographic Investigation', som fikk internasjonal anerkjennelse ved å vinne Kassel PhotoBook Festival Dummy Award i 2016, Aperture Foundation First Book Award i 2017, ble nominert til Deutsche Bürse Photography Foundation Award i 2018 og Prix de l'Elysee 2018/2019. Arbeidene hans har nylig blitt stilt ut på arenaer inkludert Les Rencontres d'Arles i Frankrike, The Photographers Gallery i London, Fotomuseum Antwerpen i Belgia, Museum of Modern Art i Frankfurt og Europaparlamentet i Strasbourg. Mathieu Asselin har en mastergrad fra École National Supérieure de la Photo i Arles, Frankrike.

mathieuasselin.com

 

Sergio Valenzuela Escobedo (CH) - Uavhengig kunstner og kurator, som for tiden fullfører sin doktorgrad ved National Photography School i Arles, Frankrike (ENSP). Etter ett år ved National School of the Arts i Johannesburg, tok han en utdanning i fotografi i Chile og fullførte sin Masters of Fine Arts ved Villa Arson i 2014. Siden 2005 har han designet og kuratert utstillinger i Chile og Europa, inkludert Mapuche på Musée de l'Homme i Paris og Monsanto: a Photographic Investigation at Les Rencontres d'Arles. Hans fotografiske undersøkelser er fokusert på den kritiske og historiske forståelsen av introduksjonen av det fotografiske mediet i Sør-Amerika; og de komplekse skjæringspunktene mellom identiteter i gamle kulturer. Hans arbeid fokuserer på tverrfaglige teorier som har formet kunnskap, teknikker og livssyn, hvor samfunn har re-konfigurert begrepene fantasi, representasjon, legemliggjøring og identitet.

valenzuelaescobedo.com