EN / NO
Responsive knapp

Presentasjon av bidragsytere

Kurator-teamet

Francesca Marcaccio (IT), kurator
Francesca Marcaccio Hitzeman en uavhengig kurator, kunstkonsulent og skribent basert i Hong Kong, og spesialiserer seg på fotografi og samtidskunst med vekt på tverrfaglig og internasjonal programmering.

Hennes arbeide har brakt henne til å bo i London, New York og Hong Kong, hvor hun har jobbet med flere institusjoner og gallerier og et bredt spekter av prosjekter. Disse inkluderer British Museum, Whitechapel Gallery i London, International Center of Photography i New York, Venice Biennale (IT) og Sin Sin Fine Art (HK) blant andre.

I 2010 ble hun tildelt et stipend som ikonografisk forsker  ved CPF Bauer Institute i Milano og begynte å samarbeide med flere kunst- og kulturtidsskrifter som forfatter og redaktør.

Marcaccio har en grad i kunsthistorie med fokus på kunst fra etterkrigstiden og samtidskunst og en MA i kunstfotografi fra London College of Communication (UAL). Hun mottok et stipend fra London Royal College of Arts Curating Program i 2015 og var mottaker av programmet Emerging Curators Retreat ved Otis College i Los Angeles i 2019. francescamarcaccio.com

Marianne Bjørnmyr (NO)
Produsent

Dan Mariner (UK / NO)
Produsent

 

Kunstnere

Michal Bar`Or (IL) bor og arbeider i Israel/Palestina, og avsluttet sin MA ved Royal College of Art - London. BarOr har hatt internasjonale soloutstillinger, på steder som Tenerife Espacio de las Artes, Spania (2018); Senter for samtidskunst, Tel Aviv (2017); Yad Mordechai Kibbutz (2016); og Petach-Tikva Museum of Art (2015), og har deltatt i gruppeutstillinger på arenaer inkludert München Documentation Center for History of National Socialism (2019); Tel Aviv Museum of Art (2018); Galeria Labirynt, Lublin, Polen (2018); NURTUREart, New York (2016); og Jerusalem Artist House (2016).

I 2018 fullførte BarOr et tre måneders kunstneropphold på MeetFectory i Praha. Hun mottok The Young Artist Award, tildelt av det israelske kulturdepartementet i 2015 og gjennomførte et kunsteropphold på Artport i 2016. michalbaror.com

 

Samuel Henne (GE) bor og jobber i Hannover, Tyskland. Han har en grad i kunst med fokus på fotografi og avsluttet studiene med prof. Dörte Eißfeldt.

Henne’s arbeid har vunnet flere priser, inkludert det anerkjente One Year Residency ved ISCP - International Studio & Curatorial Program, New York og toårig kunstneropphold ved Kunstverein Hannover. Videre var han vinner av Gute Aussichten - Young German Photography -prisen og ble hedret på Plat(t)form of the Fotomuseum Winterthur. Henne’s arbeid har blitt vist på flere utstillinger i Tyskland og internasjonalt, inkludert USA på Deutsches Haus ved New York University i samarbeid med det tyske generalkonsulatet New York i 2018. samuelhenne.com

 

Clare Strand (UK) er en britisk konseptkunstner, som jobber med og mot det fotografiske mediet. De siste to tiårene har hun jobbet med funnede bilder, kinetiske maskiner, webprogrammer, messeattraksjoner og nylig med store malerier.

Strands arbeide har blitt utstilt på et stort antall institusjoner inkludert The Museum Folkwang; Senteret Pompidou; Tate Storbritannia; Salzburg Museum of Modern Art og Victoria and Albert Museum. Hennes arbeid er holdt i samlingene til MOMA; SFMoma; V&A; Senteret Pompidou; The British Council; McEvoy Collection; The Arts Council; NY Public Library og The Uni Credit Bank.

Strand er representert av Parrotta Contemporary, Köln/Bonn. Strand er også halvparten av samarbeidspartnerskapet MacDonaldStrand og leder for Intangiable for The Institute of Unnecessary Research. clarestrand.co.uk

 

Utstillingsdesigner

Tom Lovelace (UK)
Tom Lovelace is a London based artist, working at the intersection of photography, sculpture and performance. Central themes to his research and visual inquiry encompass the collaborative histories of photography, the semantics of the everyday and the role of Minimalism within contemporary visual culture. His curatorial projects include With Monochrome Eyes (2020), Rehearsing the Real (2019), and At Home She’s a Tourist (2017). Lovelace is a Tutor at the Royal College of Art and London South Bank University.

 

Skribenter

Diane Smyth (UK)
Diane Smyth is a freelance journalist who has written about photography for The Guardian, The Observer, The FT Weekend Magazine, Aperture, The British Journal of Photography, FOAM, IMA, Creative Review, Calvert Journal, Aesthetica Magazine, and more. Prior to going freelance, she wrote and edited at the British Journal of Photography for more than 15 years; she has also curated exhibitions for The Photographers' Gallery, Lianzhou Foto Festival, and Flash Forward Festival.

Maria Lyngstad Willassen (NO)
Maria Lyngstad Willassen, f. 1985. Skribent, formidler og rådgiver. Utdannet fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2011), Skrivekunstakademiet i Hordaland (2008) og Kunstskolen i Bergen (2007). Tidligere kunstformidler ved Hordaland kunstsenter (2012-2017), medredaktør for kunstbokserien Dublett (2013-2014), medredaktør for tidsskriftet Vagant (2011-2013),  kunstredaktør for tidsskriftet Replikk (2010-2011), kunstskribent for NATT&DAG (2008-2010). Har utført skjønnlitterært konsulentarbeid for bl.a. Forlaget Oktober (2015, 2019), bidratt som tekstveileder i Tag Team Studios prosjekt Skrivestue (2019), ledet kunstfaglige panelsamtaler for Atelier Noua (2019) og Kjerringøy Land Art Biennale (2019). Fra høsten 2018 ansatt som rådgiver for kunst- og kulturformidling i Nordland fylkeskommune. marialw.weebly.com

Karen McQuaid (UK)
Karen McQuaid, Senior Curator Photographers Gallery, London. Karen has curated exhibitions including Jim Goldberg, Open See (2009); Fiona Tan, Vox Populi, London (2012); Andy Warhol, Photographs: 1976 – 1987 (2014); Lorenzo Vitturi, Dalston Anatomy (2014) and Rosângela Rennó, Río-Montevideo (2016). She has co-curated Geraldo De Barros, What Remains (2013) with Isobel Whitelegg, Made You Look, Dandyism and Black Masculinity (2016) with Ekow Eshun and Shot in Soho (2019) with Julian Rodriguez. Karen has curated external exhibitions at The Moscow House of Photography and The National Gallery of Kosovo. She regularly participates in international workshops, writes for photography publications and guest lectures across the UK.