EN / NO
Responsive knapp
Untitled-1
Tilbake

Onsdag 10.04.19
20.00 - 22.00
Dørene åpnes kl. 19.30
KURANT KINO
Filmvisning
Gratis inngang

Salg av forfriskninger

FILMVISNING - KURANT KINO 

Kuratorer:
Robert Julian B. Hvistendahl (NO)
Ruth Aitken (UK)
Humle Isabella Rosenkvist (SE)
Sarah Schipschack (DE)

Som en respons på NOUAs programtema, har Kurant visningsrom kuraterert en kveld med eksperimentelle kunstfilmer.

Kurant Kino presenterer filmprogrammet ‘Things to Come' på Atelier NOUA. Programmet reflekterer over valg, dets innflytelse og dets anvendelse. Hvordan er livet vårt underlagt andre, og miljøet vi befinner oss innenfor? Er vi hver "en fri person", eller er vi bundet av eksterne krefter? Balanserer vi på en knivsegg, en avgjørelse unna å falle? Eller er alt sjebnebestemt? Burde vi bare gi oss over for å nyte det som kommer? Som det sies - “the proof of the pudding is in the eating”.

Programmet er valgt i samarbeid med Sarah Schipschack, og med bruk av filmarkiv Filmform (SE), Lightcone (FR) og Arsenal (DE). Kurant vil også gjerne takke kunstnerne Bernd Lützeler og Ørjan Amundsen.


Program:
19.30 - Dører åpner. Salg av forfriskninger.

20.00 - 20.50 - Akt 1

- Der Optionist - Sylvie Boisseau, Frank Westermeyer, 2004 (Arsenal)
- One Infinite Loop - Ørjan Amundsen, 2018
- From the Top of a Steep Hill - Katja Aglert, 2011 (Filmform)
- A Country’s New Dawn - Sandra Schäfer, 2001 (Arsenal)
- Golf - Mårten Nillson, 1999 (Filmform)
- _galore - Bernd Lützeler, 2018
- The Watchmen - Fern Silva, 2017 (Lightcone)
- A Film About The Way Things Are - Basim Magdy, 2010

Pause

21.00 - 21.40 - Akt 2

- Kontoret, Skärholmen - Mats Eriksson Dunér, 2012

__

Kurant Visningsrom er et kunstnerdrevet galleri, arrangement- og prosjektrom for samtidskunst i Tromsø, etablert i 2009. Deres mål er å være en ressurs for nyetablerte kunstnere, for å støtte den nye samtidskunst-scenen i Tromsø og til innlede og engasjere en diskurs i et bredt fellesskap. Kurant Kino er et regelmessig arrangement  åpen for publikum, hvor de viser kuraterte programmer av kunstneriske eksperimentelle filmer.

__

Robert Julian B. Hvistendahl materialiserer sosiale strukturer og forsterker øyeblikk av spenning, oppløsning og transformasjon gjennom prosessbaserte skulpturer og installasjon. Han ble uteksaminert fra MA-programmet ved Kunstakatemiet i Tromsø, 2017 og har vært driftsmedlem på Kurant siden våren 2017.

Humle Rosenkvist er en installasjonskunstner med hjemlengsel, som bruker keramikk og andre medier for å utforske global sosialisme og kollektivisme. Hun ble en del av Kurant vinteren 2017 og ble uteksaminert fra BA ved Kunstakademiet i Tromsø i 2018.

Ruth Alexander Aitken er en tverrfaglig kunstner som arbeider med etikk, klima og økonomi gjennom subtile handlinger av motstand og ikke-handling. Hun ble uteksaminert fra MA-programmet ved Kunstakademiet i Tromsø sommeren 2018, og har siden jobbet for Kurant.

Sarah Schipschack er kurator og jobber med kunstnerfilmer. Hun begynte å jobbe med filmvisninger i 2003 i Leipzig, Tyskland og igangsatte sammen med kurator Leif Magne Tangen en screeningserie for Artists’moving image (AMI), kalt ”Reihe Experimentalfilm” i 2006. Hun var med på å starte Polar Film Labs i Tromsø og er gjestekurator for Kurant Kino.

ABOUT THE FILMS

 

Der Optionist
Sylvie Boisseau, Frank Westermeyer

The protagonist considers his choices going forth, as if his wishes were not contingent on those who pass by, while also giving himself up to the vagaries and chances of the universe.

 

One Infinite Loop
Ørjan Amundsen, 2018

A wealth of luxurious images and advertising-copy appear in a ceaseless train. Emblems of individual choice, stripped of soundtrack and logo, now reveal a homogeneity and relentlessness in their looping silence. An aesthetic futurism reveals a bland and hollow collective imagination, a denuded language and an absence of choice.

 

From the Top of a Steep Hill
Katja Aglert, 2011

A precise and insistent voice recites to us anecdotes about light, over footage from the brightest place on earth - New York’s Times Square. Stories are formed from the collision of lives, matter and energy or from an absence of such, shedding light on an universal complexity.

 

A Country’s New Dawn
Sandra Schäfer, 2001

The turn of the millenium symbolised a moment of fear, aspiration and hope. A transition from the old to the new. A year after the ill-fated Millenium Dome was opened, the exhibition was closed due to consistent financial problems, and its constituent artifacts were auctioned off. While made in 2001, A Country’s New Dawn gains new meaning and context in 2019. Does it capture a pivotal moment, is it prophetic or merely another oddity within our linear history?

 

Golf
Mårten Nillson

Golf. A community, an arena for power, a social activity, entertainment, a period of peace, a game - striking a ball is a moment of transference of both energy and control.

 

_galore
Bernd Lützeler

A slow tracking camera indulges in an excess of items, displayed and sold in shops and markets in Bangalore, India. Announcements from the streets remind those taking public transport to be careful of their belongings, drawing parallels between value, utility, decoration and abundance, in a city of over 10 million people.

 

The Watchmen
Fern Silva

A visual poetry links together a slow imagery - from the everyday to the fictitious images of hollywood, the watchtower to the body and the sky. We are all connected in the act of watching, but how does this determine the material conditions of our experience, and of society? Who and what controls our decisions and where do we assign agency in the act of watching?

 

A Film About the Way Things Are
Basim Magdy

“Every second was a failed attempt at understanding the complex geometry of time” speaks a narrator reflecting on existence, the ‘real’ and its perception. Does this voice speak for a person, a community, an intangible force? Moving from the architectural to the social, the work never settles - its shifting position and imagery reminding us of the ambiguities, paradoxes and inconsistencies with which we build our sense of the world.

 

Kontoret, Skärholmen
Mats Eriksson Dunér, 2012

Narrated by an actor, ‘Kontoret Skärholm’ follows the anecdotes of Kenneth and his time being homeless, participating in the systematic theft of copper from abandoned factories and warehouses. The copper being stolen was, in part, from the communications networks of Stockholm. For it to be sold on, for their own survival, the group needed to officially set themselves up as a business - ‘The Office”. We follow Kenneth’s history and activities as he reflects upon his ‘outsiderness’, position, and connectivity - and the interconnection of the society he once left, and has since rejoined.a